KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
KURIKULUM BERSEPADU SEKOLAH MENENGAH
RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN ISLAM
TINGKATAN EMPAT
TAHUN 2012
PANITIA PENDIDIKAN ISLAM
SMK SEKSYEN 10 KOTA DAMANSARA
SLOT HAFAZAN
TINGKATAN 4
SLOT
|
TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BBM
|
Hafazan
|
Surah al-An’am ayat 162 - 163
|
1: Murid dapat menghafaz potongan ayat
dengan betul.
2: Murid boleh menghafaz dengan lancar.
3: Murid boleh menghafaz dan memberi
pengertian ayat.
|
Bacaan contoh.
Murid mengikuti bacaan guru.
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib.
Latih-tubi menghafaz surah.
|
Al-Quran
Buku rujukan
|
Hafazan
|
Surah
Al-Mukminun ayat 1-3
|
1 : Menghafaz ayat mengikut potongan yang
betul.
2 : Menghafaz dengan lancar
3 : Menghafaz dengan bertajwid dengan bacaan
tadwir.
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
Latih-tubi menghafaz surah.
|
Buku teks
Al-Quran
|
Hafazan
|
Surah
Al-Mukminun ayat 3-6
|
1 : Menghafaz ayat mengikut potongan yang
betul.
2 : Menghafaz dengan lancar
3 : Menghafaz dengan bertajwid dengan bacaan
tadwir.
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
La Latih-tubi
menghafaz surah.
|
Al-Quran
Buku teks
|
Hafazan
|
Surah
al-Mukminun
Ayat
7 - 11
|
1:-Menghafaz
berdasarkan potongan-potongan ayat
2:-Menghafaz
dengan bertajwid dan bertadwir 3
3:Menulis
semula teks ayat dan membariskannya dengan betul
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru.secara kelas
dan individu.
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
Latih-tubi menghafaz surah.
|
Al-Quran
Buku teks
|
Hafazan
|
Surah Luqman ayat 12 hingga 15
|
Aras 1 : Pelajar boleh menghafaz
potongan ayat dengan betul
Aras 2 : Pelajar dapat menghafaz dengan
lancar
Aras 3 : Pelajar dapat menghafaz ayat
dan pengertiannya
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
|
Al-Quran
Buku teks
|
Hafazan
|
Surah Luqman ayat 16 hingga 19
|
Aras
1
Menghafaz
ayat mengikut potongan ayat dengan betul
Aras
2
Menghafaz
dengan lancar
Aras
3
Menghafaz
dan memberi pengertian
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
La Latih-tubi
menghafaz ayat.
|
Al-Quran
Buku teks
|
SLOT JAWI
SLOT
|
TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGALAMAN PEMBELAJARAN
|
BBM
|
|
jawi
|
Mengenal, menulis dan menyebut 1kalimah
jaw
dua suku kata
|
1:
Mengenal transliterasi huruf rumi ke jawi
2:
Murid boleh mengenal huruf yang bersambung
3: Murid boleh menulis huruf jawi yang
bersambung
|
perbincangan dan soaljawab.
Membaca dan menulis rangkaikata jawi.
Sumbangsaran mengenai cara untuk
mengenali huruf yang bersambung.
|
Flash card
|
|
Jawi
|
Mengenalpasti pengunaan huruf vokal dalam tulisan jawi
|
1: Murid boleh membaca sukukata yang
mengandungi huruf vokal.
2: Murid boleh menulis kalimah yang
mengandungi huruf
3: Murid boleh memberi contoh dan menulis
perkataan yang mengandungi huruf vokal.
Islam Hadari :
Menguasai ilmu pengetahuan
|
Perbincangan dan soaljawab.
Membaca dan menulis sukukata yang
mengandungi huruf vokal.
Sumbangsaran mengenai cara untuk menulis
perkataan yang mengandungi huruf vokal.
Tugasan murid.
|
Membaca dan menulis sukukata yang
mengandungi huruf vokal.
Sumbangsaran mengenai cara untuk menulis
perkataan yang mengandungi huruf vokal.
|
|
Jawi
|
. Mengenal , menyambung huruf jawi di
awal , tengah dan akhir
|
Aras 1: Murid mengenal dan menulis huruf
jawi yang bersambung.
Aras 2: Murid menulis dan membaca huruf
jawi yang bersambung.
Aras 3: Murid boleh menulis perkataan
lengkap dengan baik.
|
Perbincangan dan soaljawab.
Membaca dan menulis rangkaikata jawi.
Sumbangsaran mengenai cara untuk
mengenali huruf yang bersambung.
Tugasan murid
|
Lembaran kerja
|
|
Jawi
|
Mengenalpasti pengunaan huruf vokal dalam tulisan jawi
|
Aras 1: Murid boleh membaca sukukata
yang mengandungi huruf vokal.
Aras 2: Murid boleh menulis kalimah yang
mengandungi huruf
Aras 3: Murid boleh memberi contoh dan
menulis perkataan yang mengandungi huruf vokal.
Islam Hadari :
Menguasai ilmu pengetahuan
|
Perbincangan dan soaljawab.
Membaca dan menulis sukukata yang mengandungi
huruf vokal.
Sumbangsaran mengenai cara untuk menulis
perkataan yang mengandungi huruf vokal.
Tugasan murid.
|
Lembaran kerjaLembaran nota
|
|
Jawi
|
Merumikan teks jawi
|
1 : Murid boleh membaca teks jawi
2 : Murid boleh menulis
teks jawi
3 : Murid boleh membaca
jawi dan merumikan teks dengan sempurna.
|
Perbincangan dan soaljawab.
Membaca dan menulis teks jawi.
Sumbangsaran mengenai cara untuk membaca
dan merumikan teks jawi.
Tugasan murid.
|
Lembaran kerja
|
|
Jawi
|
Mengenalpasti
kalimah arab dalam tulisan jawi
|
1 :
Murid boleh mengenalpasti huruf-huruf yang digunakan dalam kalimah arab yang
tidak ditukar ejaannya (jawi)
2 :
Murid boleh menulis jawi istilah arab.
3 :
Murid boleh memberikan contoh kalimah arab yang dikekalkan.
|
Perbincangan dan soaljawab.
Membaca dan menulis jawi istilah arab.
Sumbangsaran mengenai cara untuk
mengenalpasti huruf yang digunakan dalam kalimah arab yang tidak ditukar
ejaan jawi.
Tugasan murid.
|
Lembaran kerja
|
|
Jawi
|
Mengenal,
mengeja dan menulis perkataan inggeris yang dimelayukan.
|
1 :
Murid boleh membaca perkataan inggeris dalam tulisan jawi.
2 :
Murid boleh mengeja perkataan inggeris dalan tulisan jawi.
3 : Murid boleh menjawikan perkataan
inggeris yang dimelayukan daripada perkataan sendiri.
|
Perbincangan dan soaljawab.
Membaca dan menulis perkataan Inggeris
dalam tulisan jawi.
Sumbangsaran mengenai cara untuk
menjawikan perkataan Inggeris yang dimelayukan.
Tugasan murid.
|
Lembaran kerja
|
JANUARI
MINGGU SATU ( 4/1 -
6/1/ 2012)
|
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BBM
|
1
|
Surah Al-An’am
(Ayat 6)
Manusia perlu bersyukur
|
1:Membaca surah Al-An’am dengan tajwid yang betul.
2: Menjelaskan bentuk-bentuk nikmat.
3: Menyatakan kesalahan umat-umat
terdahulu serta balasan yang diterima.
|
Bacaan contoh.
Murid mengikuti bacaan guru secara kelas
dan individu.
Guru mempamerkan ayat dan menerangkan
pengertian.
Bercerita tentang balasan umat terdahulu
yang kufur kepada Allah.
|
Al-Quran
Buku Teks
|
2
|
Amali
Solat sunat Istikharah
|
1:menghafaz niat solat sunat istikharah
2:Menerangkan cara-cara menunaikan solat
sunat istikharah
3:Membaca doa selepas solat istikharah secara beramai- ramai
|
menghafaz lafaz niat
Penerangan guru berkaitan solat
istikharah.
Membaca doa selepas solat istikharah
secara jemaah.
Simulasi solat sunat istikharah.
|
Buku teks
Cara solat
|
3 & 4
|
Akidah
Perkara yang membatalkan iman
|
1: menyatakan perkara2 yang membatalkan Iman
2:menerangkan pengertian,jenis syirik,kufur
dan riddah.
3:menerangkan punca serta akibat
melakukan perkara-perkara tersebut.
Formula:SRKSMK
S -syirik
R –riddah
K-kufur
S-sihir
M-munafik
K -khurafat
|
Perbincangan mengenai perkara
membatalkan iman.
Penerangan mengenai pengertian dan jenis
syirik dan kufur serta riddah.
Bersoaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Carta
|
JANUARI
MINGGU DUA (
9/1-13/1/2012 )
|
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
1
|
AMALI
Solat sunat istikharah
|
1: menunaikan solat sunat Istikharah
dengan betul
2 :Murid dapat membaca doa selepas solat
dengan betul dan lancar
|
Simulasi solat sunat istikharah.
Latih-tubi menghafaz doa selepas solat
sunat istikharah.
|
Carta bergambar
|
2
|
IBADAH
Lambaian Kaabah
Unit 1:Kewajipan haji & umrah
-erti haji & umrah
-upah haji
Unit 2:
-cara menyempurnakan ibadat haji &
umrah
-syarat wajib haji
-maksud berkuasa
|
1 : Mentakrifkan haji dan umrah
2 : Mengenal pasti dalil haji dan umrah
3 : Membezakan haji dan umrah
1:
Menyatakan faedah haji kepada diri sendiri
2: Menyatakan faedah haji kepada
masyarakat
3
: Menjelaskan hikmah di syariatkan upah haji
|
Perbincangan mengenai konsep haji dan
umrah.
Membaca dalil haji dan umrah secara
beramai-ramai.
Sumbangsaran perbezaan antara haji dan
umrah
Penerangan tentang faedah haji kepada
diri, masyarakat dan ekonomi.
Perbincangan secara kumpulan tentang
hikmat disyariatkan upah haji.
Bersoaljawab.
|
Buku
Teks
Carta
Bergambar
|
3 & 4
|
AKIDAH
Perkara yang membatalkan iman
|
1
– Murid dapat menyatakan maksud khurafat,sihir dan nifak
2 – Murid dapat menjelaskan sebab berlakunya perkara-perkara
tersebut.
3 – Murid dapat menerangkan akibat amalan khurafat sihir dan
nifak terhadap individu, masyarakat dan Negara
|
Perbincangan tentang maksud dan
sebab-sebab berlakunya khurafat,sihir dan nifak
Bersoaljawab
Perbincangan tentang isu-isu tersebut
yang berlaku dalam masyarakat.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Carta
Keratan akhbar
|
JANUARI
MINGGU TIGA ( 16/1-
20/1/ 2012 )
|
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
|
1 & 2
|
Tilawah al-Quran
&
Ayat kefahaman
Surah Al-An’am ayat 13-25
&
Surah Al’An’am
ayat 50
|
1: Membaca dengan betul mengikut tajwid
2: Menerangkan maksud kandungan
perbendaharaan Allah dan perkara ghaib yang terdapat di dalam ayat
3:
Menjelaskan sebab manusia memerlukan wahyu dan keperluan manusia berfikir
dengan kuat dan kreatif
iV.menyatakan 3 pengajaran ayat
|
Murid mengikut bacaan guru.
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
.Perbincangan tentang tugas manusia
sebagai hamba Allah
Tugasan murid
|
Al-Quran
Buku teks
|
|
3 & 4
|
SIRAH
Pemerintahan Khulafa’ Ar-Rasyidin
|
1: Menyatakan pengertian Khulafa’ Ar-Rasyidin
2: Menyenaraikan ciri-ciri kepimpinan
Khulafa’ Ar-Rasyidin
3: Menerangkan faktor-faktor perluasan
Daerah
|
Penerangan guru mengenai pengertian dan
ciri-ciri kepimpinan Khulafa’
Ar-Rasyidin.
Guru bercerita tentang perluasan daerah
oleh kepimpinan Khulafa’
Ar-Rasyidin.
Perbincangan dan soaljawab.
|
Buku teks
Carta Bergambar
VCD
|
|
|
|
|
|
|
|
JANUARI
MINGGU EMPAT (
23/1- 27/1/ 2012 )
|
|||||
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
1
|
Amali
Solat sunat Tahajjud
|
1:Menghafaz niat
2:Membaca
lafaz niat tersebut
3:Melaksanakan
solat sunat tahajjud dengan betul
|
Latih-tubi menghafaz lafaz niat.
Penerangan guru berkaitan solat sunat
tahajjud.
Sumbangsaran cara solat sunat tahajjud.
Tugasan murid.
|
Lembaran kerja
Carta bergambar
|
2
|
Adab
Akal Cahaya Kehidupan
|
1:menyatakan kepentingan akal dan sumber
berfikir
2:menjelaskan cara berfikir menurut
Islam
3:menghuraikan hikmah berfikir menurut
Islam
|
Perbincangan tentang kepentingan akal
Sumbang saran tentang sumber berfikir
Perbincangan tentang perkara-perkara yang
boleh merosakkan akal fikiran
|
Lembaran kerja
|
3 & 4
|
IBADAH
Lambaian Kaabah
Unit 2: Cara menyempurnakanhaji dan
umrah
-rukun haji dan umrah
|
1:
menyebut rukun haji dan umrah satu persatu
2:menjelaskan
maksud secara ringkas bagi setiap rukun tersebut
3:menghuraikan
syarat-syarat rukun haji dan umrah
4:menjelaskan
hikmat bagi setiap rukun
(3
kata kunci hikmat untuk semua jenis rukun)
Cth:mendidik
manusia supaya sentiasa bersabar dengan ujian Allah
Formula:
Nenek:niat
/Wani:wukuf /Tidak:tawaf/Suka:saei
Cubit:cukur/Telinga:tertib
|
Penerangan guru tentang syarat-syarat
wajib haji dan umrah.
Penerangan tentang maksud istata’ah.
Perbincangan dan soaljawab tentang
istata’ah.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Carta berganbar
VCD
|
JANUARI
MINGGU LIMA ( 30/1-
3/2/ 2012 )
|
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
1
|
Imam Abu Hanifah
|
1- Menceritakan riwayat hidup dan sifat
peribadi tokoh
2- Menerangkan latar belakang pendidikan
tokoh
3- Menjelaskan sumbangan tokoh kepada
tamadun Islam
|
Guru bercerita biodata tokoh.
Perbincangan tentang sumbangan tokoh.
Pembentangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Carta tentang tokoh.
Buku teks
|
2
|
Adab berhias Diri
|
1: Menerangkan panduan adab berhias diri.
2: Menjelaskan hikmat berhias diri.
3: Menerangkan akibat buruk tidak
mementingkan kekemasan diri.
|
Penerangan mengenai panduan adab berhias
diri.
Sumbangsaran tentang hikmat dan akibat
buruk tidak mementingkan kekemasan diri.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
|
3 & 4
|
Cara mengerjakan Haji
|
1- Menyebutkan semula lafaz niat ihram
2- Menerangkan hikmah wukuf di Padang
Arafah
3- Mmenjelaskan masa untuk berwukuf di
Padang Arafah
|
Latih-tubi menyebut lafaz niat ihram.
Penerangan mengenai hikmah dan masa
berwukuf di Padang Arafah.
Perbincangan dan bersoaljawab
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran kerja
|
FEBRUARI
MINGGU ENAM ( 8/2-
10/2/ 2012 )
|
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Hadith/ Kefahaman
|
Makanan Yang Baik.
|
1: Murid dapat membaca hadith dan
membezakan makanan halal dan haram.
2: Murid dapat menyenaraikan ciri
makanan halal dan cara mengelakkan memakan makanan haram.
3: Boleh merumuskan pengajaran hadith.
|
Bacaan contoh
Murid mengikuti bacaan guru
Guru mempamerkan hadith dan menerangkan
pengertian.
Perbincangan kumpulan.
Tugasan murid.
|
Al-Hadith
Buku rujukan
|
Amali
|
Solat Sunat Gerhana Matahari .
|
1: Murid dapat menghafaz niat solat
sunat gerhana matahari.
2: Murid dapat mendirikan solat sunat
gerhana matahari mengikut kaifiar yang betul.
3: Murid dapat mengkagumi tanda-tanda
kekuasaan Allah.
|
Latih-tubi menghafaz lafaz niat.
Penerangan guru berkaitan solat sunat
gerhana matahari.
Sumbangsaran cara solat sunat gerhana
matahari.
Simulasi solat sunat gerhana matahari.
Tugasan murid.
|
Carta bergambar
|
Akidah
|
Dosa-dosa Besar yang Merosakkan Iman dan
kesannya
|
1: Murid dapat menerangkan pengertian
dosa besar dan dalilnya .
2 : Murid dapat menerangkan faktor yang
mendorong berlakunya dosa besar.
3 : Murid dapat menerangkan perbezaan
antara dosa besar dengan dosa kecil.
|
Perbincangan mengenai pengertian dosa
besar dan dalilnya.
Sumbangsaran mengenai faktor yang
mendorong berlakunya dosa besar.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
VCD
Lembaran kerja
|
Ibadat
|
Rukun Haji dan Umrah.
|
1: Murid dapat menyatakan rukun-rukun
Haji dan Umrah.
2: Murid dapat membezakan rukun Haji dan
Umrah
3: Murid dapat menjelaskan cara-cara
mengerjakan Haji dan Umrah.
|
Sumbangsaran cara mengerjakan haji dan
umrah.
Simulasi haji dan umrah.
Perbincangan mengenai rukun-rukun haji
dan umrah.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Carta
|
MINGGU: TUJUH ( 13-17 Februari 2012)
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Aqidah
|
Dosa-dosa besar yang merosakkan iman dan
kesannya.
|
1: Murid dapat menjelaskan perbuatan
yang menderhakai ibu bapa, menipu dan berbohong.
2: Murid dapat menyatakan sebab-sebab
berlakunya perbuatan derhaka , menipu dan berbohong.
3: Murid dapat yang menyatakan
kesan-kesan orang yang derhaka, menipu dan berbohong.
|
Perbincangan mengenai perbuatan yang
menderhakai ibu bapa, menipu dan berbohong.
Sumbangsaran mengenai sebab-sebab
berlakunya perbuatan tersebut.
Perbincangan kumpulan.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
Lembaran kerja
|
Adab
|
Adab Menjaga Orang Sakit
|
1: Menyatakan adab-adab menjaga orang
sakit.
2: Murid dapat menerangkan sebab
perlunya beradab menjaga orang sakit.
3: Murid dapat menghuraikan akibat tidak
menjaga orang sakit.
|
Penerangan mengenai adab-adab menjaga
orang sakit.
Sumbangsaran tentang sebab dan akibat
perlunya beradab menjaga orang sakit.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugas murid.
|
Buku teks
VCD
|
Sirah
|
Perkembangan Islam pada Zaman Umaiyah
|
1: Murid dapat menyenaraikan keperluan
ketenteraan di zaman dahulu dan sekarang.
2: Murid dapat menjelaskan sumbangan
tokoh-tokoh dalam bidang pendidikan.
3: Murid dapat menghuraikan
bentuk-bentuk sistem muamalah dalam Islam .i :
|
Penerangan guru mengenai perkembangan
Islam di Zaman Umaiyah.
Guru bercerita tentang keperluan tentera
dan sumbangan tokoh dalam bidang pendidikan.
Sumbangsaran mengenai bentuk-bentuk
sistem muamalah dalam Islam
Perbincangan dan soaljawab.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
MINGGU: LAPAN ( 20-24 Februari )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Hadis
|
Hindarkan Makanan yang Haram / Makanan
yang Baik.
|
1: Murid dapat membaca hadis dengan
betul.
2: Murid dapat membaca sebahagian hadis
dengan betul dan fasih.
3: Murid dapat membaca keseluruhan hadis
dengan betul dan fasih.
|
Bacaan contoh
Murid mengikuti bacaan guru secara kelas
dan individu.
Guru mempamerkan hadith dan menerangkan
pengertian.
Perbincangan kumpulan
Tugasan
murid.
|
Buku teks
|
Kefahaman
|
Surah al-An’am ayat 70.
(Larangan Mempersendakan Agama)
|
1: Murid dapat menerangkan maksud ayat,
ciri-ciri kumpulan yang mempersendakan agama daan orang yang terlepas
daripada azab api neraka.
2: Murid dapat menghuraikan balasaan
orang yang tertipu dengan kehidupan dunia dan wasatiah dalam kehidupan.
3: Murid dapat menjelaskan orang yang
mempermainkan agama dan cara menjauhkan diri daripada kumpulan tersebut.
|
Bacaan contoh
Murid mengikuti bacaan guru secara
individu dan kelas.
Guru mempamerkan ayat dan menerangkan
pengertian.
Perbincangan kumpulan.
Tugasan murid.
|
Al-Quran
Buku teks
|
Amali
|
Solat sunat Tasbih
|
1: Murid dapat menghafaz niat solat
sunat tasbih.
2: Murid dapat membaca bacaan tasbih
dengan betul serta menghafaznya.
3: Murid dapat menerangkan cara-cara menunaikan solat
sunat tasbih.
|
Latih-tubi menghafaz lafaz niat.
Penerangan guru berkaitan solat tasbih.
Membaca bacaan tasbih secara kelas.
Sumbangsaran cara solat sunat tasbih.
Perbincangan dan soaljawab.
|
Carta bergambar
Lembaran kerja
|
Ibadah
|
Cara Mengerjakan Haji dan Umrah.
|
1; Murid dapat menyatakan jenis-jenis
tawaf.
2: Murid dapat menjelaskan cara-cara
melakukan tawaf.
3: Murid dapat menerangkan syarat-syarat
tawaf.
|
Penerangan guru tentang syarat-syarat
wajib haji dan umrah.
Penerangan tentang cara-cara melakukan
tawaf.
Perbincangan dan soaljawab tentang
syarat- syarat tawaf.
Simulasi melakukan tawaf.
|
Buku teks
VCD
|
MINGGU KESEMBILAN ( 27-2
Mac )
UJIAN
BULAN MAC
|
MINGGU KESEPULUH ( 5-
9 Mac 2012 )
UJIAN
BULAN MAC
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL
10 MAC – 18 MAC 2012
|
MINGGU: SEBELAS (19-23 Mac )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
1
|
Perbincangan Soalan Bulan Mac
|
1; Murid dapat memantapkan lagi
pemahaman tentang tajuk-tajuk yang disoal.
2: Murid dapat memahami kehendak soalan
bagi tajuk-tajuk berkenaan dengan leih mendalam.
3: Murid dapat menulis jawapan yang
betul mengikut skima jawapan.
|
Soal jawab
perbincangan
|
Set soalan
Skima jawapan
|
2
|
AMALI
Solat sunat Tasbih
|
1; Murid dapat melaksanakan solat Sunat
Tasbih dengan betul.
2: Murid dapat melafazkan tasbih mengikut
bilangan yang ditetapkan.
|
Latih-tubi menghafaz lafaz niat.
Penerangan guru berkaitan solat tasbih.
Membaca bacaan tasbih secara kelas.
Sumbangsaran cara solat sunat tasbih.
Simulasi solat sunat tasbih.
|
Carta bergambar
|
3
|
AQIDAH
Dosa-dosa Besar yang Merosakkan Iman dan
Kesannya.
|
1: Murid dapat menjelaskan maksud minum
arak dan menagih dadah
2: Murid dapat menerangkan sebab-sebab
berlakunya perbuatan mencuri, menagih dadah dan minum arak.
3: Murid dapat menerangkan kesan
daripada perbuatan menagih dadah dan minum arak.
|
Perbincangan mengenai pengertian menagih
dan minum arak.
Sumbangsaran mengenai sebab-sebab
berlakunya perbuatan tersebut.
Perbincangan kumpulan.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
Sirah
|
Pemerintahan Bani Umaiyah
|
.1
: Menceritakan secara ringkas sejarah penubuhan kerajaan Bani Umaiyah.
2 : Membezakan sistem ketenteraan di zaman
Khulafa Ar-Rasyidin dan Bani Umaiyah.
3 :
Menjelaskan perkembangan pendidikan di zaman kerajaan Bani Umaiyah.
|
Penerangan guru mengenai sejarah penubuhan
kerajaan Bani Umaiyah.
Guru bercerita tentang sistem
ketenteraan di Zaman Khulafa Ar-Rasyidin dan Bani Umaiyah.
Sumbangsaran mengenai perkembangan
pendidikan di zaman kerajaan Bani Umaiyah.
Perbincangan dan soaljawab.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
MINGGU: DUA BELAS (26 Mac- 30 April )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
1 & 2
|
AQIDAH
Dosa-dosa Besar yang Merosakkan Iman dan
Kesannya.
|
Murid dapat:
1: menjelaskan maksud minum arak,
menagih dadah,qazaf,liwat,musahaqah
2: Murid dapat menerangkan sebab-sebab
berlakunya perbuatan tersebut.
3: Murid dapat menerangkan kesan
daripada perbuatan tersebut.
|
Perbincangan mengenai pengertian menagih
dan minum arak.
Sumbangsaran mengenai sebab-sebab
berlakunya perbuatan tersebut.
Perbincangan kumpulan.
Tugasan
murid.
|
Lembaran kerja
|
3
|
KEFAHAMAN
Surah
Al-An’am Ayat 125
Hidayah milik Allah
|
Murid dapat
1:
menyatakan maksud hidayah, membezakan kumpulan yang mendapat hidayah dan
kumpulan yang tidak mendapat hidayah
2 :
Murid dapat menjelaskan cara-cara memperolehi hidayah dan tanda-tanda
golongan yang memperolehi hidayah
3 :
Murid dapat menghuraikan kesan orang mendapat dan tidak mendapat hidayah
|
Bacaan contoh
Murid mengikuti bacaan guru
Guru mempamerkan ayat dan menerangkan
pengertian.
Perbincangan kumpulan:-
Akibat menzalimi diri
Cara mendapat keampunan, muhasabah diri
dan cara atasi.
Pengajaran ayat
|
Buku teks
Al-Quran
|
4
|
AMALI
Bacaan
wirid dan pengertiannya
|
Murid
dapat:
1:
menyatakan maksud wirid.
2 :
Murid dapat menerangkan kelebihahn-kelebihan mengamalkan wirid.
3 :
Murid dapat menghafaz bacaan-bacaan wirid selepas solat dengan lancar.
|
Penerangan mengenai maksud wirid.
Bacaan contoh (wirid).
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang kelebihan-kelebihan
mengamalkan wirid selepas solat.
Perbincangan dan soaljawab.
|
VCD
Lembaran nota
|
MINGGU: TIGA BELAS ( 2-6 April 2012)
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
1
|
TILAWAH
Surah
Al-An’am Ayat 36-49
|
1:
Murid dapat membaca dengan betul
fasih dan bertajwid
2 :
Murid dapat membaca dengan tertil dan tadwir
3 :
Murid dapat menyenaraikan contoh hokum tajwid
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
|
Al-Quran
Buku teks
|
2 & 3
|
IBADAH
Wajib Haji dan Umrah.
|
1:menyatakan maksud Miqat dan
jenis-jenis miqat.
2: mengenalpasti lokasi Miqat Makani.
|
Penerangan guru tentang jenis-jenis
Miqat.
Penerangan tentang maksud Miqat.
Perbincangan dan soaljawab tentang
lokasi Miqat Makani.
Tugasan
murid.
|
Buku teks
Carta
|
Ibadah
|
Wajib Haji dan Umrah.
|
1 : Menakrifkan jenis-jenis haji.
2 : Menerangkan cara-cara
menunaikan haji Ifrad, Tamattuk dan Qiran
3 : Membezakan antara jenis-jenis haji.
|
Penerangan guru tentang menunaikan haji Ifrad, Tamattuk dan Qiran.
Penerangan tentang mentakrifkan
jenis-jenis haji.
Perbincangan dan soaljawab tentang
jenis-jenis haji.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran kerja
|
Amali
|
Solat
Sunat Istikharah
|
1 :
Murid dapat menghafaz niat
2 : Murid dapat menghafaz doa istikharah
3 :
Murid dapat menerangkan hikmah solat sunat Istiharah
|
Latih-tubi menghafaz lafaz niat
Penerangan guru berkaitan solat
istikharah.
Membaca doa selepas solat istikharah
secara kelas.
Sumbangsaran cara solat sunat istikharah
|
Carta Bergambar
|
MINGGU: EMPAT
BELAS (9-13 April )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Sirah
|
Pemerintahan
Bani Umaiyah
|
1:
Menyatakan sumber ekonomi kerajaan Bani Umaiyah.
2:
Menerangkan faktor-faktor perkembangan ekonomi.
3 :
Membezakan kemajuan ekonomi di zaman Khulafa’ Ar-Rasyidin dan Bani Umaiyah.
|
Penerangan guru mengenai sumber ekonomi
kerajaan Bani Umaiyah.
Guru bercerita tentang faktor-faktor
perkembangan ekonomi kerajaan Bani Umaiyah.
Pertandingan kuiz.
Perbincangan
dan soaljawab
|
Buku teks
Lembaran kerja
|
|
|
|
|
|
Adab
|
Adab di tempat rekreasi
|
1 : Menyatakan cara beradab di tempat rekreasi.
2 : Menyenaraikan
kegunaan tempat rekreasi.
3 : Menyenaraikan tempat rekreasi yang baik.
|
Penerangan mengenai cara beradab di
tempat rekreasi.
Sumbangsaran tentang kegunaan tempat
rekreasi.
Perbincangan dan soaljawab tentang
tempat rekreasi yang baik.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
MINGGU: LIMA BELAS ( 16-20 April )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Tilawah
|
Surah
Al-An’am ayat 50 - 59
|
1 :
Membaca dengan betul mengikut hukum tajwid.
2 :
Membaca dengan fasih lancar dan bertajwid
3 :
Membaca dengan tartil dan tadwir
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
Latih-tubi membaca surah.
|
Al-Quran
Buku teks
|
Amali
|
Solat
sunat tasbih
|
1 :
Murid dapat menghafaz niat solat sunat tasbih dan maksudnya.
2 :
Menerangkan maksud bacaan tasbih setelah melafazkannya.
3 :
Menerangkan hikmah solat tasbih.
|
Latih-tubi menghafaz lafaz niat dan
maksudnya.
Penerangan guru berkaitan solat tasbih.
Membaca bacaan tasbih secara kelas.
Sumbangsaran hikmah solat sunat tasbih.
Tugasan murid.
|
Carta bergambar
|
Adab
|
Adab
menjaga kemudahan awam
|
1 :
Menyatakan adab menjaga kemudahan awam.
2 :
Menyatakan kepentingan kemudahan awam.
3 :
Menganalisa langkah-langkah mengatasi kerosakan kemudahan awam.
|
Penerangan mengenai adab-adab menjaga
kemudahan awam.
Sumbangsaran tentang kepentingan
kemudahan awam.
Perbincangan dan soaljawab mengenai
langkah-langkah mengatasi kerosakan kemudahan awam.
Tugasan
murid.
|
Buku Teks
|
Ibadah
|
Cara
mengerjakan haji
|
1 :
Menerangkan maksud dam
2 : Menyatakan jenis-jenis kesalahan yang
dikenakan dam.
3 :
Mengenalpasti kesalahan dan denda yang dikenakan.
|
Penerangan guru tentang jenis-jenis
kesalahan yang dikenakan dam.
Penerangan tentang maksud dam.
Perbincangan dan soaljawab tentang
kesalahan dan denda yang dikenakan.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Carta
Lembaran nota
|
MINGGU: ENAM
BELAS ( 23-27April )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Sirah
|
Pe
Umaiyah
|
|
|
Buku teks
Lembaran nota
|
|
Cara
mengerjakan haji
|
1 :
Menerangkan maksud dam tertib dan takdir
2 : Menyatakan jenis-jenis kesalahan yang
dikenakan dam.
3 :
Mengenalpasti kesalahan dan denda yang dikenakan.
|
Penerangan guru tentang jenis-jenis
kesalahan yang dikenakan dam.
Penerangan tentang maksud dam.
Perbincangan dan soaljawab tentang
kesalahan dan denda yang dikenakan.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Carta
Lembaran nota
|
|
Cara
mengerjakan haji
|
1 :
Menerangkan maksud dam takhyir dan taqdir
2 :
Menyatakan jenis-jenis kesalahan yang dikenakan dam.
3 :
Mengenalpasti kesalahan dan denda yang dikenakan.
|
Penerangan guru tentang jenis-jenis
kesalahan yang dikenakan dam.
Penerangan tentang maksud dam.
Perbincangan dan soaljawab tentang
kesalahan dan denda yang dikenakan.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Carta
Lembaran nota
|
MINGGU: TUJUH BELAS (30-4 Mei )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Amali
|
Solat
sunat Istikharah dan solat sunat tahajjud
|
1 :
Melakukan solat sunat Istikharah dengan betul.
2 :
Melakukan solat sunat tahajjud dalam kumpulan masing-masing.
3 :
Menerangkan kepentingan solat sunat istikharah dan tahajjud.
|
Latih-tubi menghafaz lafaz niat.
Penerangan guru berkaitan solat sunat
istikharah dan tahajjud.
Sumbangsaran kepentingan solat sunat
istikharah dan tahajjud.
Tugasan murid.
|
Carta bergambar
Lembaran nota
|
Sirah
|
Kegemilangan
tamadun Islam
|
1 :
Menyatakan takrif tamadun Islam.
2 :
Menjelaskan peranan khalifah di dalam membangaunkan tamadun Islam terutama di
zaman khalifah Umar b. Abdul Aziz.
3 :
Menghuraikan kesan positif daripada kegemilangan tamadun Islam pada zaman
Bani Umaiyah.
|
Penerangan guru mengenai takrif tamadun
Islam.
Guru bercerita tentang peranan khalifah
di dalam membangunkan tamadun Islam.
Sumbangsaran tentang kesan positif
daripada pembangunan tamadun Islam pada zaman Bbani Umaiyah.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan
murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
Sirah
|
Faktor
kemerosotan Kerajaan Bani Umaiyah
|
1 :
Menyatakan faktor kemerosotan Kerajaan Bani Umaiyah
2 :
Menjelaskan pengajaran daripada kemerosotan Kerajaan Bani Umaiyah
|
Guru bercerita tentang kemerosotan
Kerajaan Bani Umaiyah.
Sumbangsaran tentang kesan pengajaran
daripada kemerosotan Bani Umaiyah.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan
murid
|
Buku teks
Lembaran kerja
|
|
Surah
Al-An’am
Ayat
60 – 65
|
1 :
Membaca ayat dengan betul mengikut hukum tajwid.
2 :
Membaca dengan fasih, lancar dan bertajwid.
3 :
Membaca dengan tartil dan tadwir.
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib.
Tugasan murid
|
Buku teks
Al-Quran
|
MINGGU: LAPAN BELAS ( 7-11 Mei )
( ULANGKAJI )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Tilawah
|
Surah
Al-An’am
Ayat
60 – 65
|
1 :
Membaca ayat dengan betul mengikut hukum tajwid.
2 :
Membaca dengan fasih, lancar dan bertajwid.
3 :
Membaca dengan tartil dan tadwir.
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib.
Tugasan murid.
|
Al-Quran
Buku teks
|
Hadis
|
Perpaduan
teras kemajuan
|
1 :
Membaca maksud hadis
2 :
Menjelaskan ciri-ciri persaudaraan atau perpaduan.
3 :
Menghuraikan akibat berpecah belah.
|
Bacaan contoh
Murid mengikuti bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran mengenai ciri-ciri dan
akibat berpecah belah.
Perbincangan kumpulan.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
Sirah
|
Pemerintahan
Bani Umaiyah
|
1 :
Menyatakan sumber ekonomi kerajaan Bani Umaiyah.
2 :
Menerangkan faktor-faktor perkembangan ekonomi.
3 :
Membezakan kemajuan ekonomi di zaman Khulafa’ Ar-Rasyidin dan Bani Umaiyah.
|
Penerangan guru mengenai sumber ekonomi
kerajaan Bani Umaiyah.
Guru bercerita tentang faktor-faktor
perkembangan ekonomi kerajaan Bani Umaiyah.
Pertandingan kuiz.
Perbincangan dan soaljawab.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
MINGGU
: SEMBILAN BELAS ( 14-18 Mei )
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN
|
MINGGU : DUA PULUH (21-25 Mei )
PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN 2012
|
CUTI
PERTENGAHAN TAHUN
26
MEI – 10 JUN 2012
|
MINGGU DUA PULUH SATU (11 Jun - 15 Jun )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MINGGU: DUA PULUH DUA (16- 22 Jun )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Amali
|
Solat
sunat ihram
|
1 :
Murid boleh menyebut lafaz niat.
2 :
Murid dapat menjelaskan cara menunaikan solat ihram.
3 :
Murid dapat menerangkan hikmah solat sunat ihram.
|
Latih-tubi menghafaz lafaz niat.
Penerangan guru berkaitan cara
menunaikan solat sunat ihram.
Sumbangsaran hikmah solat sunat ihram.
|
Carta bergambar
|
Sirah
|
Kegemilangan
tamadun Islam
|
1 :
Menyatakan takrif tamadun Islam.
2 :
Menjelaskan peranan khalifah di dalam membangaunkan tamadun Islam terutama di
zaman khalifah Umar b. Abdul Aziz.
3 :
Menghuraikan kesan positif daripada kegemilangan tamadun Islam pada zaman
Bani Umaiyah.
|
Penerangan guru mengenai takrif tamadun
Islam.
Guru bercerita tentang peranan khalifah
di dalam membangunkan tamadun Islam.
Sumbangsaran tentang kesan positif
daripada pembangunan tamadun Islam pada zaman Bbani Umaiyah.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
Aqidah
|
Dosa-dosa
besar yang merosakkan iman dan kesannya.
|
1 :
Murid dapat menyatakan pengertian riba dan makan harta anak yatim
2 :
Murid dapat menjelaskan faktor berlakunya riba dan makan harta anak yatim.
3 :
Murid dapat menyatakan langkah-langkah menjauhi riba dan makan harta anak
yatim.
|
Perbincangan mengenai pengertian riba dan makan harta anak yatim.
Perbincangan kumpulan.
Sumbangsaran mengenai langkah-langkah
menjauhi riba dan makan harta anak yatim.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
VCD
|
MINGGU: DUA PULUH TIGA (25 Jun – 29 Jun )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Amali
|
Bacaan
wirid dan pengertiannya
|
1 :
Murid dapat menyatakan maksud wirid.
2 :
Murid dapat menerangkan kelebihahn-kelebihan mengamalkan wirid.
3 :
Murid dapat menghafaz bacaan-bacaan wirid selepas solat dengan lancar.
|
Penerangan mengenai maksud wirid.
Bacaan contoh (wirid).
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang kelebihan-kelebihan
mengamalkan wirid selepas solat.
Perbincangan dan soaljawab.
|
VCD
Lembaran nota
|
Ibadah
|
Sembelihan
|
1 :
Menyatakan pengertian, rukun dan syarat sah sembelihan.
1:
Menjelaskan perkara-perkara sunat dan
makruh di dalam sembelihan.
Aras
3 : Menerangkan hikmah sembelihan.
|
Perbincangan mengenai pengertian, rukun
dan syarat sah sembelihan.
Sumbangsaran mengenai hikmah dan
perkara-perkara sunat dan makruh di
dalam sembelihan.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
VCD
|
Adab
|
Adab
menziarahi jenazah
|
1 :
Menyatakan cara beradab ketika menziarahi jenazah.
2 :
Menerangkan cara-cara menziarahi jenazah muslim dan bukan muslim.
3 :
Menerangkan hikmah menziarahi jenazah.
|
Penerangan mengenai adab-adab ketika
menziarahi jenazah.
Sumbangsaran tentang cara-cara dan
hikmah menziarahi jenazah.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan
murid.
|
Buku teks
Carta
|
MINGGU: DUA PULUH EMPAT ( 2-6 Julai )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Amali
|
Bacaan
Doa
(Doa
selepas solat)
|
1:pelajar
dapat menyebutkan adab-adab berdoa
Aras
2
2:Pelajar
dapat membaca doa-doa dengan betul dan lancar
Aras
3
3:Pelajar
dapat menghuraikan ciri-ciri doa yang dimakbulkan oleh Allah SWT
|
Penerangan mengenai adab-adab berdoa.
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang ciri-ciri doa yang
dimakbulkan oleh Allah SWT.
Perbincangan dan soaljawab.
|
VCD
Lembaran nota
|
Tilawah
|
Surah
al-
Mukminun
Ayat
1 - 22
|
1:Membaca
dengan betul mengikut tajwid
2:Membaca
dengan fasih, lancar dan bertajwid
3:Membaca
dengan tartil dan tertib
4:Menyenaraikan
contoh hukum-hukum mad dan qalqalah
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru.
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
La
|
Al-Quran
Buku teks
|
MINGGU: DUA PULUH LIMA (9-13 Julai )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Amali
|
Bacaan doa selepas solat
|
1:Pelajar dapat menyebut adab-adab
berdoa
2:Pelajar dapat membaca doa-doa dengan
betul dan lancar
3:Pelajar dapat menghuraikan ciri-ciri
doa yang dimakbulkan Allah SWT
|
Penerangan mengenai adab-adab berdoa.
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang ciri-ciri doa yang
dimakbulkan oleh Allah SWT.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
VCD
Lembaran nota
|
Aqidah
|
Dosa-dosa besar yang merosakkan iman dan
kesannya
|
1:Murid dapat menyatakan pengertian
membunuh diri, lari dari medan perang, mengumpat dan memfitnah
2:Murid dapat menyenaraikan sebab
berlakunya perbuatan tersebut
3:Murid dapat menerangkan implikasi
terhadap sifat-sifat tersebut
|
Perbincangan mengenai pengertian
membunuh diri, lari dari medan perang, mengumpat dan memfitnah.
Sumbangsaran mengenai implikasi terhadap
sifat-sifat tersebut.
Perbincangan kumpulan.
Tugasan murid.
|
Buku teks
VCD
|
MINGGU: DUA PULUH ENAM (16-20 Julai )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Amali
|
Bacaan doa selepas solat
|
1:Pelajar dapat menyebut adab-adab
berdoa
2:Pelajar dapat membaca doa-doa dengan
betul dan lancar
3:Pelajar dapat menghuraikan ciri-ciri
doa yang dimakbulkan Allah SWT
|
Penerangan mengenai adab-adab berdoa.
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang ciri-ciri doa yang
dimakbulkan oleh Allah SWT.
Perbincangan dan soaljawab.
|
Carta bergambar
|
Aqidah
|
Dosa-dosa besar yang merosakkan iman dan kesannya
|
1:Murit dapat menyatakan pengertian
membunuh diri, lari dari medan perang, mengumpat dan memfitnah
2:Murid dapat menyenaraikan sebab
berlakunya perbuatan tersebut
3:Murid dapat menerangkan implikasi
terhadap sifat-sifat tersebut
|
Perbincangan mengenai pengertian
membunuh diri, lari dari medan perang, mengumpat dan memfitnah.
Sumbangsaran mengenai implikasi terhadap
sifat-sifat tersebut.
Perbincangan kumpulan.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran teks
|
Adab
|
Doa ketika menziarahi orang sakit
|
1:Pelajar dapat menuliskan adab-adab
ketika menziarahi orang sakit
2:Pelajar dapat membaca doa dan
pengertiannya
3:Pelajar dapat menghafaz doa
keseluruhannya
|
Penerangan mengenai pengertian dan
adab-adab menjaga orang sakit.
Bacaan doa ketika menziarahi orang
sakit.
Sumbangsaran tentang sebab dan akibat
perlunya beradab menjaga orang sakit.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
MINGGU: DUA PULUH TUJUH (23-27 Julai )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Aqidah
|
Tuntutan taubat
|
1:Murid dapat menyatakan pengertian
taubat
2:Murid dapat menghuraikan maksud dalill
tuntutan taubat
3:Murid dapat menjelaskan sebab-sebab
perlu bertaubat dan syarat-syarat taubat
|
Perbincangan mengenai pengertian, dalil
dan syarat taubat.
Sumbangsaran mengenai sebab-sebab perlu
bertaubat dan syarat-syaratnya.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Carta
|
Amali
|
Doa ketika guruh
|
1:Pelajar dapat menyenaraikan
nikmat-nikmat kurniaan Allah
2:Pelajar dapat membaca doa dan
pengertiannya
3:Pelajar dapat menghafaz keseluruhan
doa
|
Penerangan mengenai nikmat-nikmat
kurniaan Allah SWT.
Bacaan doa contoh daripada guru.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang cara membaca dan
menghafaz doa.
Perbincangan dan soaljawab.
|
Carta
|
Ibadah
|
Sewa
|
1:Menyebut pengertian, rukun, dalil dan
syarat sah
2:Menjelaskan hikmah sewa
3:Membanding beza di antara sewa dan
jual beli
|
Perbincangan mengenai pengertian, rukun,
dalil dan syarat sah sewa.
Sumbangsaran mengenai hikmah dan
perbezaan antara sewa dan jual beli.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
VCD
|
MINGGU: DUA PULUH LAPAN (30-3 Ogos )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Sirah
|
Imam As-Syafi’i Rahimahullah
|
1:Menyatakan riwayat hidup, sifat
peribadi dan pendidikan Imam as-Syafi’i
2:Menghuraikan sumbangan Imam As-Syafi’i
3:Menjelaskan kesan peninggalan Imam
As-Syafi’i kepada umat Islam masa kini
|
Guru bercerita biodata tokoh.
Perbincangan tentang sumbangan tokoh.
Bercerita tentang kesan peninggalan
tokoh kepada umat Islam kini.
Pembentangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
Lembaran kerja
|
Amali
|
Doa supaya terpelihara dari sebarang
bahaya
|
1:Pelajar dapat menyenaraikan cara
mengelakkan diri daripada bahaya
2:Pelajar dapat membaca doa dan
pengertiannya dengan lancar
3:Pelajar dapat menghafaz doa dan
pengertiannya dengan lancar
|
Penerangan mengenai cara mengelakkan
diri daripada bahaya.
Bacaan doa contoh daripada guru.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang cara membaca dan
menghafaz doa.
Perbincangan dan soaljawab.
|
Carta
|
Ibadah
|
Gadaian (a-Rahnu)
|
1:Pelajar dapat menyatakan pengertian
dan rukun gadaian
2:Pelajar dapat menyenaraikan syarat
sah, hikmah dan perkara yang membatalkan solat
3:Pelajar dapat membezakan di antara
sistem gadaian Islam dengan gadaian konvensional
|
Perbincangan mengenai pengertian, rukun,
hikmah dan syarat sah gadaian.
Sumbangsaran mengenai cara bagi
membezakan sistem gadaian Islam dan konvensional.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
VCD
|
Adab
|
Zikrullah Pengubat Hati
|
1:Pelajar dapat menyatakan adab-adab
berzikir
2:Pelajar dapat menyenaraikan sebab
perlunya beradab ketika berzikir
3:Pelajar dapat membezakan di antara
orang yang beradab ketika berzikir dengan orang yang tidak beradab
|
Penerangan mengenai adab-adab berzikir.
Sumbangsaran tentang sebab dan akibat
perlunya beradab ketika berzikir.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
MINGGU: DUA PULUH SEMBILAN (6-10 Ogos )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Amali
|
Doa memohon rahmat dan pimpinan dari
Allah
|
1: Pelajar dapat menuliskan cara-cara
untuk mendapat rahmat Allah
2 : Pelajar dapat membaca doa dan
pengertiannya dengan lancar
3 : Pelajar dapat menghafaz doa dan
pengertiannya dengan lancar
|
Penerangan mengenai cara-cara untuk
mendapat rahmat Allah SWT.
Bacaan doa contoh daripada guru.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang cara membaca dan
menghafaz doa dengan betul.
Perbincangan dan soaljawab.
|
Carta
|
Sirah
|
Imam Ahmad bin Hanbal
|
1: Pelajar dapat menyatakan riwayat
hidup, sifat peribadi dan pendidikan beliau
2 : Pelajar dapat menerangkan sumbangan
dan hasil karya Imam Ahmad bin Hanbal
3: Pelajar dapat menceritakan
ujian-ujian yang ditempuh beliau sepanjang menuntut ilmu/hidup
|
Guru bercerita biodata tokoh.
Perbincangan tentang sumbangan dan hasil
karya tokoh.
Perbincangan tentang ujian-ujian yang
ditempuhi tokoh sepanjang menuntut ilmu/hidup.
Pembentangan dan soaljawab
|
Buku teks
Carta
VCD
|
Tilawah
|
Surah al-Mukminun ayat 23 hingga 35
|
1 : Pelajar dapat membaca ayat 23 hingga
35 dengan betul
2 : Pelajar dapat membaca ayat 23 hingga
35 dengan betul dan fasih
3 : Pelajar dapat mengenalpasti hukum
mad asli dan mad badal dalam ayat 23 hingga 35
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
|
Al-Quran
Buku teks
|
MINGGU KETIGA PULUH (13-17 Ogos)
UJIAN
BULAN OGOS
|
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA
20
– 26 Ogos 2012
|
MINGGU KETIGA PULUH SATU (27- 31 Ogos )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MINGGU KETIGA PULUH DUA (3- 7 September )
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM/STPM
&
UJIAN
OGOS
|
MINGGU: TIGA PULUH TIGA (10-14 September )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Ibadah
|
As-syarikat
|
1:Menyatakan
pengertian, rukun, dalil dan hukum syarikat.
2:Menyenaraikan
perkara-perkara yang membatalkan syarikat
3:Menghuraikan
hikmah, syarikat dalam membangunkan negara.
|
Perbincangan mengenai pengertian, rukun,
dalil dan hukum syarikat.
Sumbangsaran mengenai hikmah dan
perkara-perkara yang membatalkan syarikat.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
VCD
|
Amali
|
Doa berjuang (jihad)
|
1:Pelajar
dapat menyatakan pengertian jihad
2:Membaca
doa dan pengertiannya dengan lancar
3:Pelajar
dapat menghafaz doa dan pengertiannya dengan betul dan lancar
|
Penerangan mengenai pengertian jihad.
Bacaan doa contoh daripada guru.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang cara membaca dan
menghafaz doa dengan betul.
Perbincangan dan soaljawab.
|
Carta
|
MINGGU: TIGA PULUH
EMPAT ( 17-21 September )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Hadis
|
Hadis dua
Perpaduan Teras Kemajuan
|
1:Dapat
membaca keseluruhan hadis
2:Dapat
membaca hadis dengan betul
3:Dapat
membaca keseluruhan hadis dengan betul dan lancar
|
Bacaan contoh daripada guru.
Murid mengikuti bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran mengenai cara membaca hadis
dengan betul.
Latih-tubi membaca hadis.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran kerja
|
Ibadah
|
Hutang piutang
|
1:Menyebut
takrif, hukum, dalil dan rukun hutang
2:Menjelaskan
syarat dan sebab dibolehkan berhutang
3:Membezakan
di antara hutang riba serta kesan-kesan negatif apabila hutang tidak
dilaksanakan mengikut syara’
|
Perbincangan mengenai pengertian, rukun,
dalil, syarat dan sebab dibolehkan berhutang.
Sumbangsaran mengenai perbezaan di
antara hutang riba serta kesan negatif jika tidak dilaksanakan mengikut syara’.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
VCD
Lembaran kerja
|
MINGGU: TIGA PULUH LIMA( 24 Sept-28 September )
MASA
|
BIDANG/TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Amali
|
Doa musafir
|
1:Pelajar
dapat menyebut maksud musafir
2:Pelajar
dapat membaca doa dan pengertiannya dengan lancar
3:Pelajar
dapat menghafaz doa dan pengertiannya
|
Penerangan mengenai maksud musafir.
Bacaan doa contoh daripada guru.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang cara membaca dan
menghafaz doa dengan betul.
Perbincangan dan soaljawab.
|
Carta bergambar
|
Sirah
|
Imam Bukhari Rahimahullah
|
1:Menyatakan
riwayat hidup, sifat peribadi dan pendidikan beliau
2:Menerangkan
sumbangan dan hasil karya
3:Menghuraikan
pengaruh karya beliau terhadap tamaddun ilmu
|
Guru bercerita biodata tokoh.
Perbincangan tentang sumbangan dan hasil
karya tokoh.
Perbincangan tentang pengaruh karya
tokoh terhadap tamadun ilmu.
Pembentangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran nota
|
Ibadah
|
Insurans (at-Takaful)
|
1:Menyatakan
erti, rukun dan jenis-jenis insurans
2:Menghuraikan
prinsip insurans dan tujuan diharuskan
3:Menganalisa
unsur-unsur yang tidak dibenarkan dalam insurans dan sebabnya
|
Perbincangan mengenai pengertian, rukun
dan jenis-jenis insurans.
Sumbangsaran mengenai prinsip dan tujuan
diharuskan insurans.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
Lembaran kerja
|
MINGGU: TIGA PULUH ENAM(1-5 September )
MASA
|
BIDANG /TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Tilawah
|
Surah Luqman
ayat 1 hingga 11
|
1:Membaca
surah dengan betul mengikut hukum tajwid
2:Membaca
ayat yang ditentukan dengan fasih dan lancar
dan bertajwid
3:Membaca
al-Quran dengan tartil dan tadwir
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
Bersoaljawab.
|
Al-Quran
Buku teks
|
Amali
|
Penilaian
Doa-doa
|
1:Pelajar
dapat menghafaz tiga jenis doa yang berlainan
2:Pelajar
dapat menghafaz lima jenis doa
3:Pelajar
dapat menghafaz keseluruhan doa dengan fasih dan lancar
|
Bacaan doa contoh daripada guru.
Murid mengikut bacaan guru secara kelas
dan individu.
Sumbangsaran tentang cara membaca dan
menghafaz doa dengan betul.
Perbincangan dan soaljawab.
Latih-tubi menghafaz doa.
|
Carta
|
Kefahaman
|
Surah Luqman
Ayat 12 – 19
“Nasihat Luqman al-Hakim”
|
1:Menyatakan maksud, kewajipan yang
mesti dilaksanakan dalam ayat tersebut
2:Menghuraikan nasihat Luqman dalam ayat
tersebut
3:Merumuskan kesan kebaikan dalam
nasihat Luqman dari sudut
- Individu
- Masyarakat
- Negara
|
Bacaan contoh
Murid mengikuti bacaan guru
Guru mempamerkan ayat dan menerangkan
pengertian.
Perbincangan kumpulan
Akibat menzalimi diri
Cara mendapat keampunan, muhasabah diri
dan cara atasi.
Pengajaran ayat.
Tugasan murid.
|
Al-Quran
Buku teks
|
MINGGU: TIGA PULUH TUJUH ( 8-12 Oktober )
MASA
|
BIDANG /TAJUK
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
Tilawah
|
Surah Luqman ayat 12 hingga 31
|
1:Membaca
surah dengan betul, mengikut hukum tajwid
2:Membaca
ayat yang ditentukan dengan fasih dan lancar serta bertajwid
3:Membaca
al-Quran dengan tartil dan tadwir
|
Bacaan contoh.
Murid mengikut bacaan guru
Talaqi mushafahah:
Berpasangan
Berkumpulan dengan diketuai naqib
Tugasan murid.
|
Al-Quran
Buku teks
|
Kefahaman
|
Tajuk 6
Surah al-Mukminun
Ciri-ciri mukmin yang berjaya
|
1:Menyatakan
maksud dan ciri-ciri orang berjaya
2:Menghuraikan
cara mendapat khusyu’
dalam solat, perkara lagha dan cara menjaga solat serta cara memelihara
kehormatan diri
3:Menjelaskan
tujuan dan cara menunaikan amanah dan menepati janji
|
Bacaan contoh
Murid mengikuti bacaan guru secara kelas
dan individu.
Guru mempamerkan ayat dan menerangkan
pengertian.
Perbincangan kumpulan.
Tugasan murid.
|
Al-Quran
Buku rujukan
|
Ibadah
|
Saham
|
1:Menyebut
erti, hukum dan syarat-syarat saham
2:Membincangkan
jenis dan kepentingan saham
3:Menganalisa
perbezaan antara saham dan simpanan serta hikmah diharuskan saham
|
Perbincangan mengenai pengertian, syarat
dan hukum saham.
Sumbangsaran mengenai jenis dan saham.
Perbincangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
|
Sirah
|
Imam al-Ghazali
|
1:Menyebut riwayat hidup, sifat peribadi
dan pendidikan beliau
2:Menerangkan sumbangan dan hasil-hasil
karya beliau
3:Menceritakan ketekunan Imam al-Ghazali
dalam menuntut ilmu dan cara mencontohinya
|
Guru bercerita biodata tokoh.
Perbincangan tentang sumbangan dan
hasil-hasil karya tokoh.
Bercerita tentang ketekunan tokoh di
dalam menuntut ilmu.
Pembentangan dan soaljawab.
Tugasan murid.
|
Buku teks
|
MINGGU: TIGA PULUH TUJUH ( 8-12 Oktober )
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN 2012
|
MINGGU: TIGA PULUH LAPAN ( 15-19 Oktober )
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN 2012
|
MINGGU : TIGA
PULUH SEMBILAN ( 22-26 Oktober )
PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN 2012
|
MINGGU : EMPAT
PULUH ( 29 Oktober -2 November )
MASA
|
BIDANG/TAJUK PEMBELAJARAN
|
HASIL
PEMBELAJARAN
|
CADANGAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
|
1 & 2
|
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
Murid
dapat:
1:menilai
usaha masing-masing dalam menghadapi peperiksaan akhir tahun berdasarkan
markah yang diperolehi
2:memantapkan
pengetahuan tentang tajuk-tajuk yang telah dipelajari
3:memahami
kesilapan yang dilakukan dalam menjawab peperiksaan dan berusaha tidak
mengulangi lagi kesilapan tersebut dalam peperiksaan akan datang
|
|
-Kertas jawapan
pelajar
-skema jawapan guru
|
3 & 4
|
PERBINCANGAN JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
1:menilai
usaha masing-masing dalam menghadapi peperiksaan akhir tahun berdasarkan
markah yang diperolehi
2:memantapkan
pengetahuan tentang tajuk-tajuk yang telah dipelajari
3:memahami
kesilapan yang dilakukan dalam menjawab peperiksaan dan berusaha tidak
mengulangi lagi kesilapan tersebut dalam peperiksaan akan datang
|
-soal jawab jawapan contoh pelajar
-perbincangan skema jawapan
-penerangan tentang teknik menjawab
yang betul
|
Kertas jawapan
pelajar
-skema jawapan guru
|
MINGGU : EMPAT
PULUH SATU(5 November -9 November 2012 )
PEYUSUNAN KERUSI
MEJA UNTUK PEPERIKSAAN SPM & STPM 2012
|
PEPERIKSAAN SPM
& STPM 2012 BERMULA
(5
/11/2012-16/12/2012)
|
CUTI AKHIR TAHUN
(11/11/2012-1/1/2013)
|
Disediakan
oleh,
...................................
(AZIZON BINTI
MAT)
Guru
Pendidikan Islam
SMK Seksyen 10
Kota Damansara
No comments:
Post a Comment