CONTOH
INSTRUMEN IBADAH STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TING. 1
|
|||
ITEM
|
PERNYATAAN ITEM
|
||
Band
|
1
|
||
Pernyataan
Standard Prestasi
|
Mengetahui asas membaca al-Quran, menghafaz ayat-ayat
tertentu, kefahaman ayat, pengenalan dan Hadis pilihan, , konsep dan asas
akidah, ibadah, sirah nabawiyah dan tokoh-tokoh Islam, adab Islamiyah serta
membaca dan menulis jawi
|
||
Deskriptor
|
B1D11
Mengetahui konsep bersuci
|
||
Eviden
|
B1D11E1
Menyebut pengertian bersuci.
|
||
Instrumen
|
Ujian Lisan
Soal Jawab
|
||
Aktiviti
|
AKTIVITI GURU
AKTIVITI MURID
|
||
Contoh
Item
|
|
CONTOH
INSTRUMEN IBADAH STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TING. 1
|
|||
ITEM
|
PERNYATAAN ITEM
|
||
Band
|
2
|
||
Pernyataan
Standard Prestasi
|
Memahami asas membaca
al-Quran, menghafaz ayat-ayat tertentu, kefahaman ayat,
pengenalan dan hadis pilihan, asas dan konsep akidah, ibadah, sirah nabawiyah
dan tamadun Islam, adab dan akhlak Islamiah serta membaca dan menulis jawi.
|
||
Deskriptor
|
B2D11
Memahami konsep bersuci.
|
||
Eviden
|
B2D11E1
Boleh mengenal pasti:
|
||
Instrumen
|
Lembaran Kerja
|
||
Aktiviti
|
AKTIVITI GURU
AKTIVITI MURID
|
||
Contoh
Item
|
|
LAMPIRAN
Padankan
contoh mengikut kategori berikut
|
|
|
||||||||
|
|
|
BENDA-BENDA KOTOR YANG NAJIS
|
BAHAN-BAHAN BERSUCI
|
1.
2.
|
1.
2.
|
CONTOH
INSTRUMEN IBADAH STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TING. 1
|
|||
ITEM
|
PERNYATAAN ITEM
|
||
Band
|
3
|
||
Pernyataan
Standard Prestasi
|
Mempamerkan kebolehan asas
membaca al-Quran, menghafaz ayat-ayat tertentu, menyatakan kefahaman ayat dan
hadis pilihan, memahami akidah berteraskan rukun iman, melakukan ibadah,
mencontohi sirah nabawiyah dan tamadun Islam, adab dan akhlak Islamiah serta
membaca dan menulis jawi
|
||
Deskriptor
|
B3D11
Melaksanakan konsep bersuci
|
||
Eviden
|
B3D11E1
Menunjukkan kebolehan:
|
||
Instrumen
|
Senarai Semak
|
||
Aktiviti
|
AKTIVITI GURU
AKTIVITI MURID
|
||
Contoh
Item
|
|
LAMPIRAN
Tandakan
(X) bagi amalan yang bersih dan (Y) bagi amalan orang yang pengotor.
BIL
|
AMALAN
|
JAWAPAN
|
1
|
Saya
suka membuang sampah merata-rata
|
|
2
|
Saya
sentiasa menjaga kebersihan pakaian.
|
|
3
|
Saya
sentiasa berakhlak mulia
|
|
4
|
Saya
tidak ambil peduli walaupun bilik saya bersepah.
|
|
5
|
Saya
sentiasa dalam keadaan berwudhuk
|
|
6
|
Saya
suka mengambil makanan rakan tanpa izinnya.
|
|
CONTOH
INSTRUMEN IBADAH STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TING. 1
|
|||
ITEM
|
PERNYATAAN ITEM
|
||
Band
|
3
|
||
Pernyataan
Standard Prestasi
|
|
||
Deskriptor
|
B3D10
Melaksanakan fardu ain dan
fardu kifayah
|
||
Eviden
|
B3D10E1
Menjelaskan perbezaan antara fardu ain dan fardu
kifayah.
|
||
Instrumen
|
|
||
Aktiviti
|
AKTIVITI GURU
AKTIVITI MURID
|
||
Contoh
Item
|
|